20 квітня 2015

Квітневі походеньки

- А куди ви йдете?
- Пішу одиничку, на Мармароси, - я трохи задумався, розгрібаючи лекцію про різновиди вірьовки і назви ключових точок походу, - і Чорногори.
- А скільки днів ідете? - уточнив продавець туристичного спорядження.
- Шість.
Він трохи замислився, підбираючи слова і нарешті промовив:
- По-дорослому... Я б навіть сказав дуже по-дорослому..
А в мене в голові згадується шматок нашого лозунга, котрий залишився ще після першого травневого походу і вираз обличчя "касирів" на вході у долину привидів. "Сонце сідає через годину" - мовили вони тоді, на що почули відповідь - "ми встигнемо". Вони заглянули нам за спини, оцінюючи рюкзаки, потім перевели погляд на наші змучені, але щасливі обличчя і мовили - "ми б нікого не пустили на підйом, але вас припустимо" і ми пішли, а точніше поїбошили. Тоді я був сповнений тільки позитивних сподівань на запланований похід, адже від нього залежали наступні плани.
Дати походу: 12 - 18 квітня 2015р.
Маршрут: Мармароси + Чорногори
К-сть участників: 10
Ключові точки маршруту (фактичні дані): - с. Ділове - потік Білий - г. Піп Іван М (1а) - г.Межипотоки - ур.Погорілець - оз. Марічейка - г. Піп Іван Ч (1а) - пол. Під Гутин-Томнатиком - оз. Несамовите - НСБ "Заросляк"
Пройдена відстань: ~82км
Рельєфні дані маршруту:

Всі розуміли складність походу, всі казали, що сніг буде і його буде багато, але ніхто навіть уявити не міг, що за два тижні його випаде аж стільки! Отже, забігаючи на перед, повністю маршрут ми не пройшли, але в той же час ми пройшли більше ніж я міг уявити в найоптимістичніших планах, враховуючи все, що підготувала Карпатська погода. Тренування завершені, ціла купа речей лежить на дивані, а потяг вже відправляється через чотири години. З нього похід "Квітневі походеньки" для команди goto the White raBBit  і розпочався:

Наша компанія із 10-ти осіб зайняла одну плацкартну купешку повністю й сусідню на додачу і потягом Київ-Рахів була доставлена до кінцевої станції:
Вічливий провідник виніс сніжну лопату, що була закопана серед ковдр. Не вічливий черговий рятівник не прийшов на зміну (пасха же, чого працювати). Дочекавшись головного рятівника і підписавши перепустку та затрамбувавшись в місцевий автобус команда покотила у бік с.Ділове:
Закінчивши бюрократію у приємних і привітливих прикордонників (ось тут я був дуже здивований) і зробивши фото де ми ще щасливі і ще лише у футболочках та в повному командному зробі, наша команда офіційно розпочала свій шестиденний категорійний похід.

День 1-й "Знайомство зі снігом":
Початок першого дня нічим не відрізнявся від інших походів - так само важкий рюкзак на старті, так само не розм'яті ноги, чистий одяг і т.д. і т.п. Лиш після обіду стало цікавіше - ще не пройшовши 100м, по дорозі тік струмок. Спочатку тоненький, а чим далі тим він наполегливіше витискав нас з дороги, поки ми не почали йти по тоненькій смузці, що розділяля дві еквівалентні гірські потоки. Ми вже думали, що це на увесь день, доки не дійшли до причини - обвал перегородив гірський потік і вода хлинула по дорозі:
Перетнувши цю перегороду і зробивши ще пару переходів ми знайши поляну й стали на ночліг. І тут, копаючи яму під вогнище ми познайомились з глубиною снігу:
Ну а провалювання по пояс при підготовці місця до ночівлі прямолінійно нам сказало, що це не помилка і таке нас чекає скрізь.

День 2-й "Піп Іван Мармароський":
Вставши і взувши ще сухе взуття, група рушила далі. Попереду нас очікувала категорійна вершинка, гарні види на Українські і Румунські гори, адже ми не дарма заходили до погранців - наш маршрут протягом пари днів йшов по прикордонній смузі.
2015_04_13 GPI-0016.jpg
Черговий привал, ще пару переходів і вершина вже видніється на горизонті:
За один перехід дійшовши під вершину вся група утеплюється, одягає каски, дістає льодоруби і крок за кроком, витягнувшись в смужку, піднімається на вершину проти сильного вітру.
Це сходження мені майже не запам'яталось - вітер, біле полотно під ногами. Вид на скали був закритий сніжними карнизами. Та й спускатись ми почали майже зразу після сходження.

***
В цей день було тренування проходження лавинонебезпечної ділянки, а саму лавину ми побачили під кінець маршруту...
Upd: я там трохи помилився з днями і проходження лавинонебезпечної ділянки було на другий день, а не на третій день.

День 3-й "Жорстке тропілово":
В цей день рятівна смужка слідів, що залишилась від попередніх експедицій вильнула в бік й сховалась у напрямі який нас не влаштовував. Хоча й до цього необхідно було майже наново тропити стежку, але тепер для першопроходців це стало важче + частіше доводилось дивитись на карту. Пару переходів, починаємо траверсувати склон, який все більше набирає кут нахилу. І от вже всі стоять обличчям до склону і приставним кроком довблять стежку. Мені важко передати почуття тих хто йшов першим, але думаю, що ця картина їм добряче закарбувалась в пам'ять. Цього ж для було невеличке тренування зарубання на сніжку. Звучить так просто, але коли ти стоїш на вітру, холодний, продрогший, а тобі ще кувиркатись по снігу, а після цього ще мокрим йти далі, то ці слова сприймаєш по інакшому. А ще в цей день світило сонце і дарувало нам гарні види:

Ввечері будувались стіни зі сніжних брил для захисту від вітру, на жаль фото в мене не залишилось...

День 4-й "Льодяне взуття":
Четвертий день почався з того, що в кого товста шкіра на ботинках і вони підмерзли, то зранку їх ще треба якось натягнути на себе.
А взуття, то вже у всіх промокло ще в попередній день. Мокрий сніг, дощ у попередню ніч (цього взагалі краще не згадувати). І ось вранці немає нічого кращого за те як ти такий довольний одягаєш вологі шкарпетки (бо за ніч вони на тобі просохли), запихуєш стєльку і робиш акт самобичування - одягаєш мокрі боти і протям протягом першого переходу розігріваєш льодяшки власним теплом. Єх...мабуть всі сумують за цим :)

***
Бачите це загублене обличчя? Так ось, в цей момент ми вже йдемо не туди. Трохи блуканули, причому ніхто не розуміє "як?", зате побачили сліди зграї вовків.

Окремо треба зауважити, що доки наша команда не спустилась до цих місць ми два дні бачили воду лиш коли викручували шкарпетки. Зате наступні 3-4 переходи ми її не лише бачили і пили, а й переходили броди, йшли по ній, бо річка залила не лише свою долину, а й дорогу. То все керівник - Бодя наврочив. Казав будем тренуватись переходити броди, казав буде весело, всім сподобається. Є плани - є й реалізація! Проте під вечір ми були нагороджені класним місцем для ночовки.

День 5-й "Епічна ночівля":
Місце для ночівлі було дійсно класне, ми добряче все підсушили, наш намет був на безпечній відстані від талісману - стабільно хроплячого учасника.
Табір зібрався і вчасно вийшовши на маршрут рушив далі, нас чекав Піп Іван Чорногірський. Маршрут по Мармаросам був завершений і починалась друга Чорногірська його частина. Зустрівши по дорозі сліди ведмедя ми без перешкод дійшли до оз. Марічейка.

Нічого нового ми не зустріли - все такий самий сильний вітер. Таке ж провалювання по пояс. Але дуже скоро я зрозумів для чого потрібні окуляри. Так, добре коли вони захищають від сонця котре скрізь навколо тебе, бо під ногами в тебе величезне сніжне дзеркало. Але ще ліпше, коли вони тебе захищають від вітру котрий пробурює твій одяг, кидає тебе на сніг, не дає змоги зробити крок уперед. А потім різко закінчується, щоб через мить з новою силою зрушити тебе на сніг. Ось так, борячись проти стихії наша команда по трохи просувалась уперед.
На горизонті видніється недобудована абсерваторія Білий Слон і вже скоро буде прийнято стратегічне рішення - залишитись в ній на ночівлю. На мою саму епічну ночівлю у найвищій будівлі України!
Взуття зняте, ноги парують. Обід доречі також. Стіни й стеля вкриті шаром снігу. Але тут нема нещадного вітру, тут тепліше і головне - скоро буде готовий обід.

***
Коротка експедиція по кімнатам дає підтвердження того, що будівля періодично ремонтується (точнше її намагаються добудувати), на стелі видно нове перекриття, а одже вікіпедія пише правду. Доречі, за пару днів до нас, а саме на Пасху, хтось до нас тут вже перебував, про що свідчать свічечки і пасхальні яєчки. В будівлі, в "жилих приміщеннях" доволі чисто, навіть є бак для сміття, але своє ми як завжди забрали із собою. Натягнутий шатер під пісні з румунських радіочастот, ми розділили приміщення на спальню і кухню. В приміщенні, що по розмірам нагадує кімнату гуртожитку, десять учасників знайшли свій сон, будячи пів ряду соних личинок своїм перевертанням на інший бік. Але це було лише після довгих коварних планів, що зробити з тим хто вже хропів на пів абсерваторії затлумляючи завивання вітру.

День 6-й "Гутин Томнатик":
Вийшовши на маршрут о 7й ранку, заради безвітряної погоди наша команда видвинулась до г. Гутин Томнатик - нашого останнього шансу для захисту категорійного походу. До цього ми вже добряче відстали від планів, враховуючи пів запасного дня.

***
Вітер нас залишив у спокої на неповні дві години. Далі ж він знов нас нещадно гнав. А попереду було найбільш вітрянне місце в усій Україні.
І ось ми біля гори. Зліва видніються свіжі сліди від лавини (як будуть фотографії інших учасників походу, додам для наглідності). Наш схил увесь вкритий снігом, ще й під сонячними промінями. Зверху нависають карнизи. А хребет гори нам ще технічно не доступний. Приймається адекватне рішення - не підніматись на вершину, бо навіть якщо це зробити, то до безпечного місця ночівлі ще залишається не один і не два переходи. Команда рушає далі, і не проходить сотні метрів як перед нашими очами сходить лавина по сусідньому кулуару де нам по плану треба підійматись. Хоч і не така величезна як на іншій стороні гори, але лавина є лавина.
Далі було оз. Несамовите і проклята долина. Бо не встигнеш ти вилізти зі снігу як знов провалюєшся по пояс. Тому найліпшим заспокійливим після цієї долини була гірка і драйвові покатушки на карєпопах (а рюкзаки їхали самі по собі).

День 7-й "Шлях додому":
Ночували ми на НСБ "Заросляк" в найкомфортніших умовах за похід. В теплі, сухому місці і з можливістю прийняти душ. Хоча й не в кімнатах. Сусідами були збірна по легкій атлетиці і тренажери.

Дякую вам за перегляд!

Note: в цей раз, і сподіваюсь, що в останнє, я не був основним фотографом у поході через свій не найліпший фізичний стан, тому це послугувало невеличким експериментом для тестування дечого полегше від дзеркального фотоапарату. В результаті і фотографії трішки в іншому стилі і мені легше було йти. Адже без хоч якогось фото-пристрою мені себе важкувато уявити :)